Preboarding bij gemeente Altena

Om op de huidige arbeidsmarkt personeel binnen te halen én binnen te houden, stak gemeente Altena al veel tijd in het onboardingproces. In een zorgvuldig uitgestippeld traject worden nieuwe collega’s vanaf de eerste tot de honderdste dag volledig wegwijs gemaakt in de organisatie.

Communicatieadviseur Dick Klapwijk zag met zijn collega’s van team P&O mogelijkheden dat traject al eerder te beginnen, nog voor de eerste werkdag aanbreekt. Hij richtte met de mogelijkheden die TYPO3 biedt een preboardingpagina op de website in, waarop nieuwe medewerkers al kennis kunnen maken met de organisatie. “Het is gebaseerd op praktische vragen die ze kunnen hebben voor ze aan hun werk bij ons beginnen, zoals ‘waar kan ik mijn fiets stallen’, ‘hoe werkt de koffieautomaat’, ‘moet ik brood meenemen of is er een keuken’, ‘hoe is de routing in het gebouw’, vertelt Dick. In korte filmpjes en artikelen op een afgeschermde omgeving op de website krijgen de nieuwe medewerkers antwoorden op al deze vragen. “Ook heten de gemeentesecretaris en een aantal collega’s je welkom.”

Dick had WIND Internet nauwelijks nodig om de pagina te bouwen: “Ik heb simpelweg gedacht vanuit de logische structuur die TYPO3 hiervoor biedt. Uiteraard kon ik altijd even met WIND bellen of een ticket invoeren bij vragen. Dat werkte snel en goed. Maar veel van alles wat ik voor ogen had, was er gewoon al. Ik hoefde er alleen maar wat eigen creativiteit aan toe te voegen.”

Benieuwd naar hoe Dick dit deed? Hij is bereikbaar!
d.klapwijk@gemeentealtena.nl 

Image mask
“Ik heb simpelweg gedacht vanuit de logische structuur die TYPO3 hiervoor biedt."
Image overlay

Dick Klapwijk

Communicatieadviseur online media