Een toptakenwebsite die responsive is èn een sociaal intranet. Beide implementaties heeft de gemeente Oisterwijk samen met WIND Internet gedaan. Over deze succesvolle trajecten en de samenwerking vertellen Barbara Hoijmaijers en René Koks van de gemeente Oisterwijk in het filmpje.

Toptakenwebsite

De gemeente Oisterwijk heeft sinds kort een toptakenwebsite. De nieuwste inzichten op het gebied van een toegankelijke gemeentesite zijn verwerkt in deze nieuwe TYPO3-site.

Wat is het toptaken-principe? Niet zoveel mogelijk informatie ontsluiten, maar de gebruiker zo goed mogelijk helpen een taak af te ronden. Voorloper is de gemeente Best, maar ook Woerden, Asten, Someren, Loon op Zand en Tilburg werken vanuit dit principe. Oisterwijk behoort met de nieuwe website tot deze voorhoede. De website heeft een koppeling met de webservice van Qmatic.

Responsive webdesign

Voor de website is gekozen voor responsive webdesign: de website toont zich verschillend op smartphone, tablet en vaste computer.

Het ontwerp van een responsive website schaalt mee met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de gebruikersinterface.

Sociaal intranet: inSite

Het sociale intranet gebaseerd op TYPO3 heet ’inSite’. René Koks, hoofd dienst Publiek en Faciltair, vergelijkt het intranet met de flexibele widgets met een smartphone. Het zelf actief beheren van de widgets lijkt het op het gebruik van apps. De medewerker bepaalt zelf wat hij wel en niet wil zien en in welke volgorde. Een concept dat past bij deze tijd. Weten waar het sociaal intranet nog meer geïmplementeerd is? Kijk bij onze referenties.

In beide projecten hebben we samengewerkt met Simon Besters van de Staat van het web.