Gemeente Asten: De dynamiek van een nieuwe website

Alleen even ‘de lakens opschudden’, dat was de oorspronkelijke bedoeling met de website van gemeente Asten: verbeterde vormgeving en een nieuwe kleurstelling waren de basiswensen. Maar toen het webteam met de ontwerper om tafel ging, werd een compleet nieuwe website bedacht.

“Gebruiksgemak is een van de belangrijkste functionaliteiten waarom een nieuwe website nodig was, in plaats van alleen een redesign”, vertelt Isabelle Ruyters. “De nieuwe navigatiestructuur heeft ook effect op het ontwerp. Het ontwerp doet weer iets met de paginaopbouw. De verbeterslag zit nog in de begrijpelijkheid van teksten, daar werken we nu aan". “Er zijn ook nog een aantal toegankelijkheidseisen die een check nodig hebben", vult collega Ivo Pustjens aan. “We blijven altijd nadenken over de meest ideale weergave van onze informatie. Daarin zijn stappen nodig, maar het is ook de dynamiek die een website met zich meebrengt.” Isabelle: “Een website is nooit in beton gegoten.”

De derde website
WIND Internet bouwde de nieuwe website voor gemeente Asten. Ivo: “We zijn al jaren klant bij WIND Internet, dit is de derde website die we bij hen hebben draaien. We hebben een bepaalde band opgebouwd en daar hechten we waarde aan. Het is prettig werken met het vertrouwen dat je in goede handen bent. Het ticketsysteem werkt handig, je ziet wie er wanneer mee aan de slag is. Dat maakt de lijnen kort.”

Mobile first
De reacties binnen gemeente Asten op de nieuwe website zijn erg goed. Isabelle: “Het is nu veel duidelijker waarvoor je bij ons terecht kunt. Hij is bovendien gebruiksvriendelijker. Ivo: “Onze statistieken laten zien dat meer dan de helft van de bezoeken via mobiel binnenkomen, een goede reden om daar op te acteren. Waar de mobiele weergave bij de vorige website nog een bijkomstigheid was, was die weergave nu de basis voor de website. De nieuwe website straalt rust en overzicht uit en ik denk dat we een hele hoop mensen daar plezier mee doen.”